Tirbazar logo

Povinné přestávky řidičů kamiónů

Povinné přestávky řidičů kamiónů

22. října 2019

Řidič kamionu, běžně označovaný jako kamioňák, je osoba, která pracuje jako řidič nákladního vozu nad 12 tun - kamionu nebo chcete-li tahače, kde jde obvykle o návěsovou soupravu, skříňové vozidlo, či sklápěčku. Jedná se o velmi náročnou práci a s ohledem na její náročnost pro ni platí určitá pravidla v otázce pracovní doby.

 

V Evropské unii je pracovní doba řidičů v nákladní dopravě upravena nařízením EHS č. 561/2006, které vstoupilo v platnost 11. dubna 2007. Mimo EU se pak řidiči řídí dohodou AETR. Dle těchto pravidel nepřerušená doba řízení nesmí přesáhnout 4,5 hodiny. Po uplynutí 4,5 hodin jízdy musí vykonat řidič kamionu přestávku po dobu nejméně 45 minut. Tato přestávka nicméně může být rozdělena do dvou samostatných částí, z nichž první by měla trvat nejméně 15 minut a druhá pak alespoň 30 minut. Během jedné pracovní doby, to je mezi dvěma Dennímy odpočinky, nebo mezi jednim Denním odpočinkem a Týdenním odpočinkem může být Denní doba řízení 9 hodin, dvakrát týdně může být 10 hodin. Běžná Denní doba odpočinku řidiče kamionu je 11 hodin. I tato může být rozdělena na dvě samostatné části, kdy první část musí být nejméně 3 hodiny v kuse a druhá část alespoň 9 hodin v kuse. Mezi dvěma týdenními dobami odpočinku může řidič zkrátit Běžnou Denní dobu odpočinku na 9 hodin, a to 3x. V průběhu každých 24 hodin po skončení předchozí denní nebo týdenní doby odpočinku musí mít řidič novou denní dobu odpočinku. Týdenní doba řízení nesmí přesáhnout 56 hodin. Kromě toho řidič nesmí přesáhnout 90 hodin řízení za dva týdny po sobě následující. A ještě Týdenní doba odpočinku je 45 hodin, může být zkrácena na 24 hodin. Ve kterýchkoli dvou po sobě následujících týdnech musí mít řidič

— dvě běžné týdenní doby odpočinku nebo

— jednu běžnou týdenní dobu odpočinku a jednu zkrácenou dobu odpočinku v celkové délce 24 hodin. Zkrácení však musí být vyrovnáno odpovídající dobou odpočinku vybranou v celku před koncem třetího týdne následujícího po dotyčném týdnu.Týdenní doba odpočinku musí začít nejpozději po uplynutí šesti 24hodinových časových úseků od skončení předchozí týdenní doby odpočinku.

U dohody AETR je oproti Nařízení řada odlišností. Hlavním rozdílem je, že u dvoučlenné posádky smí mít posádka výkon maximálně 22 hodin a musí následovat 8 hodinový odpočinek, zatímco u Nařízení je to 21 hodin a následovat musí 9 hodinový odpočinek. Dále potom není předepsáno, jako u Nařízení, že první přestávka, v rámci 4,5 hodinového výkonu musí být 15 minut a druhá 30 minut. Rozdíly mezi NR 561/2006 a AETRem ohledně dob řízení, přestávek a odpočinků už nejsou od září 2010, kdy byl AETR novelizován.

 

Dodržování předepsaných přestávek je velmi důležité k zajištění provozu a výkonu práce řidiče. Pokud řidič překročí stanovené limity dob řízení a odpočinků, musí mít proto pádný důvod a musí jej písemně doložit. Pokud by řidič zapomněl uvést důvod odchylky, pak se vždy jedná o přestupek, který je řešen pokutou.

Další aktuality

Myslíme na ekologii

23. října 2023 - Instalovali jsme naší první fotovoltaickou elektrárnu

Dálniční známky budou v Česku od 1. prosince už jen elektronicky. Co byste o nich měli vědět

19. ledna 2021 - Již od prosince 2020 se začnou v ČR prodávat pouze nové elektronické dálniční známky. V následujícím článku vám vysvětlíme vše potřebné.  …

Potřebujete nákladní vůz? Tak si ho vypůjčte!

29. července 2020 - Trendem současné doby je skutečnost, že bez nákladního vozu se neobejde většina podnikatelských činností zaměřených nejenom na nákup, ale i…

Potřebujete si půjčit nákladní vozidlo? Poradíme vám, kde je pronájem nejvýhodnější!

28. července 2020 - Typická cena použitého ojetého tahače, který má naježděno cca kolem půl milionu kilometrů, se pohybuje ve staticích cenách. Nikdo vám však…

Hrazení mýtných poplatků s odkladem

5. května 2020 - Dle nařízení vlády mohou nově dopravci od dubna hradit mýtné poplatky za provoz autobusové a nákladních techniky až s tříměsíčním odkladem.…

Výběr mýta klesl o pětinu v porovnání s minulým rokem

30. dubna 2020 - Podle posledních informací vybral stát v dubnu na mýtných poplatcích 746,4 milionu korun. To je i přes letošní rozšíření systému meziroční…

Zpoplatněné úseky dálnic a silnic I. třídy podléhající mýtnému systému

8. března 2020 - Které úseky dálnic a silnic I. třídy jsou zpoplatněné? Pozemní komunikace v České republice, které při užití nákladních aut, TIR, autobusů…

Elektrický tahač Tesla Semi překonává původní očekávání svého dojezdu

22. října 2019 - Prototyp elektrického tahače Tesla Semi je již v dnešní době možné potkat brázdit americké silnice. Zatím to vypadá, že překonává dosavadní…

Zákaz jízdy kamionů v neděli?

22. října 2019 - Vláda chce zákaz jízdy kamionů v neděli! Dost možná jste tuto zprávu zaslechli, vláda chce legislativně zakázat jízdu kamionů v neděli do…

Jak probíhá výkup a prodej nákladních vozů? Vyjdeme vám vstříc

13. května 2019 - Pokud uvažujete o koupi nebo prodeji použité nákladní techniky, pak vás bude jistě zajímat, jak to vše probíhá. V našem bazaru TIRBAZAR…

Nákladní přívěsy a návěsy za skvělou cenu? Poradíme vám s výběrem toho pravého

17. dubna 2019 - Bazar nákladních vozů a přívěsů TIRBAZAR se dlouhodobě zabývá prodejem a výkupem nákladních vozů, přívěsů a návěsů za auto. Ať už…

Typy nákladních vozidel

4. dubna 2019 - Společnost TIRBAZAR se zabývá prodejem a výkupem nákladní techniky a nákladních vozidel. V naší nabídce naleznete mnoho typů nákladních…

Výkup nákladních aut a návěsů

25. října 2018 - Nabízíme stálý výkup nákladních vozidel, tahačů, návěsů a další nákladní techniky. Pokud chcete rychle a výhodně prodat vaši nákladní…

Odebírejte naše novinky